
Askeladdens lederskap - fra eventyr til arbeidsplass. Hvordan gjete kongens harer?
La oss sammenligne lederrollen med eventyret om Askeladden som skulle "gjete kongens harer" – en tilsynelatende umulig oppgave. Gjennom sin vennlighet med den fastgrodde kona i trestubben får Askeladden en magisk pipe som gir en kreativ løsning på problemet. Er du en leder som gir ansatte tro på at de kan løse oppgavene på sin egen måte? Eller sitter du litt med fasiten (og håper de ansatte løser det på den måten)?
Inspirere talentene
Med en holdning om at de ansatte kan bruke sine unike talenter og evner til fulle, kan selv den umulige oppgaven med å gjete kongens harer bli mulig. Er du lederen med evnen til å inspirere og hente frem magien i dine ansatte? Skaper du rom for at de kan finne sin «pipe» og tro på at de kan løse de nærmest umulige oppgavene?
Tro og vilje til mer enn den åpenbare løsningen
Løsningen i eventyret var på ingen måte åpenbar og kom gjennom samspillet med den som bokstavelig talt virket fastgrodd. Selv den gamle kona på kontoret kan bidra – hvis hun bare får slippe til. Askeladden fant sin løsning på gjeteroppgaven som kongen verken kunne bestille eller forutse. Gode ledere bidrar til å skape en kultur hvor ansatte opplever at nettopp de sitter på nøkkelen til de gode løsningene.
Lysten til å forsøke nye ting eller å gjøre feil kan drepes på et par sekunder. Så hvordan skaper man en kultur hvor det er trygt å ta risiko og lære av feil? En arbeidsplass hvor de ansatte skal ha «lyst til å gjøre feil» – igjen og igjen?
Ved å implementere noen gode strategier kan organisasjoner bygge en kultur som ikke bare tolererer, men aktivt fremmer risikotaking og læring fra feil. Dette kan øke innovasjonstakten, forbedre problemløsningen og skape høyere arbeidstilfredshet
Det er minst 7 bud i Askeladdens lære:
-
Walk the talk! Ledere selv må ta risiko og være åpne om egne feil. Dette signaliserer til resten av organisasjonen at det er trygt å feile.
-
Transparens: Del både suksesser og feil åpent, og vis i praksis at feil er en naturlig del av læringsprosessen.
-
Åpen kommunikasjon: Skap en atmosfære der ansatte føler seg komfortable med å dele ideer og bekymringer uten frykt for represalier.
-
Riktig fokus og tilbakemeldinger: Hva kan læres av situasjonen? Fremhev hva som kan læres fremfor å fokusere på feilen i seg selv. I «læringsmøter» kan teamet diskutere, lære og selv finne forbedringsveiene.
-
Belønne innovasjon: Anerkjennelse for å ta kalkulerte risikoer og prøve nye tilnærminger, selv om de ikke alltid lykkes. Gjør man ikke feil underveis, kan det neppe kalles innovasjon...
-
Støttende lederskap og medarbeiderskap: Det er et felles ansvar å skape et arbeidsmiljø hvor man lytter til hverandres ideer og bekymringer uten dom.
-
Empati og respekt: Læringens forutsetninger er empati og respekt når det gjøres feil.
Magien mellom kona og Askeladden
Potensialet ligger i å (ville) se hverandre; magien mellom kona og Askeladden oppstår som en konsekvens av gode gjerninger og det «tilfeldige» som kan skje når vi ser hverandre, er villige til å prøve, feile og ta risiko. Brødrene til Askeladden ler alltid av ham, særlig av hans evne til å se potensiale i det som for andre virker meningsløst. Som eventyret viser, kan det være mye å hente på å la de «ansatte rote med sitt» fra tid til annen og selv få lov til å «samle» det de mener kan være av verdi for bedriften.
"The secret sauce"
Magien i arbeidskulturen – «the secret sauce» – skapes ved å dyrke medarbeidertalentene, dvs. der ansatte føler eierskap til løsningene skapt med eget potensial. Teamet klarer å samle de mest spretne harene hvis pipa blåser god arbeidskultur og hvor ansatte opplever konstruktive innspill som utvikling av hopptalentet og ikke kritikk av hvordan de hopper. Lederoppgaven er å se potensialet i emnene og utvikle dem, og i mindre grad være opptatt av å styrke deres svakheter med mindre det er en hemsko for deres eget talent.
Det er nesten umulig å lære noe nytt hvis man ikke tåler å gjøre feil, og det finnes knapt noe vanskeligere enn å gjete kongens harer. Det må eventuelt være å utvikle talenter og lederskap i en kultur hvor det ikke oppleves som trygt å gjøre feil og lære av dem.